In elf verzorgingshuizen en wijkcentra wordt in de maanden september tot en met mei één keer in de maand een leuke ochtend, middag of avond Hersengymnastiek verzorgd door de Zonnegolf. Een activiteit waarbij de hersens gekraakt worden en waar door de deelnemers erg naar uit wordt gekeken. Aan het einde van het seizoen is er een finale, waarbij de verschillende huizen tegen elkaar strijden. Elk van de negen enthousiaste vrijwilligers heeft vaste locaties waar ze heen gaan om de Hersengymnastiek te leiden, zodat het voor de deelnemers duidelijk is wie er komt en wanneer.
Tijdens de activiteit krijgen de deelnemers allerlei spelletjes en vragen om snel van geest te blijven. Het programma wordt voorbereid, maar iedere vrijwilliger kan ook vragen maken voor zijn eigen huis waar hij of zij de mensen het beste kent. Doordat ze er al jaren komen, weten ze precies wat de mensen daar het leukst vinden en wat het niveau is. De Hersengymnastiek kan uit vragen bestaan, maar ook uit het spel Twee voor Twaalf, of galgje. Daar genieten de deelnemers met volle teugen van. Ook onderwerpen als reizen of koken zijn populair en zorgen voor een leuke discussie. Dit is voor zowel de deelnemers als de vrijwilligers erg vermakelijk om te zien en onderdeel van te zijn.
Het belangrijkst van de Hersengymnastiek is dat de mensen het naar hun zin hebben. Het moet een gezellig samenzijn zijn, voor zowel de bezoekers als de vrijwilligers. Daarbij is af en toe een geintje of een kwinkslag tussendoor ook belangrijk om de lachspieren goed in beweging te brengen. Het is een wedstrijd, maar de Hersengymnastiek is vooral een stuk ontspanning. De deelnemers zijn samen bezig, de een weet dit en de ander weet dat en op die manier komen er heel wat antwoorden naar boven.
In mei is elk jaar de finale tussen de verschillende verzorgingshuizen. Het programma is wat aangekleder dan bij de normale Hersengymnastiek-sessies. Zo was er al eens een kinderboerderij, een dansgroep waarbij de mensen moesten raden wat voor dansen er opgevoerd werden en moesten de deelnemers reclameslogans koppelen aan het juiste bedrijf. Het kan er dan fanatiek aan toe gaan!