Gelre ziekenhuizen heeft samengewerkt met SAS en KPMG (ICT partners in de zorg) aan het ontwikkelen van een AI-model. Met dit model zou het mogelijk moeten zijn om de instroom van patiënten op de IC (Intensive Care) te voorspellen waardoor er een betere personeelsbezetting mogelijk is. Tijdens de recentelijk gehouden wereldwijde SAS Hackathon hebben de 3 partijen gewerkt aan de ontwikkeling van dit model.
Gelre ziekenhuizen behandelt op de IC ernstig zieke patiënten vanuit alle disciplines. Zij bieden de patiënten intensieve medische en verpleegkundige zorg die zij nodig hebben. Dit doen ze met een gespecialiseerd team van IC-verpleegkundigen en intensivisten. Zij zijn dag en nacht beschikbaar om de juiste zorg te bieden. In deze personele bezetting zitten ook uitdagingen zoals de toenemende ontbrekende personeel en het vele uitval door de hoge werkdruk. Door de piekdrukte maakt het, het lastig om te plannen en hier kan de inzet van een AI helpen.
Samenwerking
De 3 partijen zijn samengekomen en hebben deelgenomen aan de SAS Hackathon. Deze hackathon heeft de mogelijkheid geboden om in 6 weken met een team aan een oplossing te werken. Er is onderzocht of er een geschikte voorspelling voor een toestroom van patiënten naar de IC mogelijk is, zodat de personeelsbezetting van het IC personeel daarop afgestemd kan worden.
Dat is nu gelukt, met behulp van veel gegevens zijn er inzichten bij gekomen om meer grip te krijgen op de doorstroom en de optimalisatie in de planning van de patiënten op de IC. Zo kan personeelsbezetting optimaal worden ingezet.
Intensivist Nicolas Schroten: ,Een betere voorspelling van het aantal patiënten dat naar de IC komt, kan helpen om beter flexibel te roosteren, waardoor je personeel rust kunt geven wanneer dat kan en extra personeel kunt inzetten wanneer dat nodig is. Hiertoe is het belangrijk om goed inzicht te hebben in alle patiënten die in het ziekenhuis behandeld worden en kans hebben te verslechteren.
In het elektronisch patiëntendossier (EPD) wordt heel veel belangrijke informatie vastgelegd, maar het is voor de zorgprofessional onmogelijk om dit voor alle patiënten continu in de gaten te houden. Hier kan artificial intelligence (AI) ons helpen. Door tijdig een waarschuwing te geven en de essentiële gegevens te filteren, die nodig zijn om vooruit te plannen. Hierdoor kunnen we betere zorg leveren, voor meer patiënten en voorkomen dat personeel uitvalt door overbelasting.’
Data gedreven werken
Gelre ziekenhuizen is een STZ-ziekenhuis (Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen) dat naast zorg verlenen ook wetenschappelijk onderzoeken doet. Gelre ziekenhuizen heeft het thema Data Gedreven Werken met als doel de zorg zowel efficiënter als effectiever te maken door meer nut te halen uit alle data. Het AI model is hier dus een goed voorbeeld van.